Geçen hafta sonunun gündemi, Akdamar’daki müze’de yapılan ayin ile kapatıldı. O ayinin ardından hemen lineer olarak bakıldığında sırada ne var sorusu gelmektedir. Ben de sırada yine içimizi acıtacak bir gelişme yerine göğsümüzü kabartacak bir eylemi dile getirmek istiyorum.
Bayram Günleri Ayasofya Müzesi (camii) İbadete açılsın!
Ayasofya’nın ibadete açılması ile ilgili 1990 yı yılların başında hayli hararetli olarak gündem oluşturmuş ve daha sonra Ayasofya caminin bir kenarındaki müştemilat kısmının ibadete açılmasıyla durum kurtarılmıştı. Halen, bilindiği gibi camii müze olarak kullanılmaktadır. Müze duvarındaki fresklerin (resimlerin) (müzelik vasfının) ortadan kaldırılmaksızın, minimize edilerek veya perdelenerek en azından bayram günlerinde camiin ibadete açılması son derece mutlu edici bir gelişme olacaktır.
Akdamar Ayini Aksiyon muydu, Reaksiyon muydu?
Olayın yapılış şekli, izin verilmesi, etkileri (sonuçları) da dahil bütüncül olarak ele alınması durumunda Akdamar Ayininin hem Aksiyon hem de Reaksiyon olduğu sonucuna varabiliriz. Bu durumda II. soru hemen şu olacaktır. Bu iyi mi oldu kötü mü oldu?
Pek tabi ki, bu soruyu “Türk halkı veya Türk milleti için cevaplamak durumundayız.
Türk halkının ayin sonrası düşünceleri, Ermenistan halkının düşünceleri ne olmuş veya olacaktır?
Elbette ki, durum Türk Ermenileri için son derece mutlu edici bir durumdur.
Elbette ki Dünya Ermenileri için her ne kadar tepki gösterseler de durum önemli bir kazanımdır.
Ermenistan’ın (ermeni toplumunun) Akdamar ayinine karşı yaptıkları tepki, varolan durumun üzerine yeni kazanımlar sağlamaya yönelik politik oyunlardır. Tepki dinsel egemenlik mücadelesinin küresel siyasal uzantılarıdır.
Türk toplumu bu durumu olağan bir durum olarak değerlendirse de, son derece kaygılı hatta endişelidir. Ancak bu kaygı basın açıklamasıyla giderilip, bir başka açılımla ödüllendirilmesi gerekmektedir.
I. Gereklilik: Dışişleri bakanlığı veya hükümet bu ayine onay verilmesi veya desteklenmesi karşılığında ne gibi uluslararası faydalar sağlanacağı Türk toplumuna daha açık bir şekilde deklare edilmesi gerekmektedir.
II. Gereklilik: Türk toplumunun ve hükümetinin bu özverisine karşın, Ayasofya Müzesi (Camisi) en kötü ihtimalle dini bayram günlerinde ibadete açılması orta vadede de cuma günleri ibadete açılması yönünde girişimde bulunulması gerekmektedir.
Bu konudaki gelişmeler ve Ayasofyanın tedrici olarak ibadete açılmasına yönelik gündem oluşturma amaçlı yazımızı ilerleyen tarihte daha kapsamlı olarak yeniden ele almak ümidi ile.
Not:
Bu yazı, https://www.bilgiagi.net, https://www.bilgievreni.com, https://www.gazetecanik.com, https://www.kamudanhaber.com, https://www.siyasalforum.net, https://www.gercekgazete.web.tr, https://www.ahmetfidan.com ile, Gerçek Gazete, Balıkesir Demokrat, Gazete Canik vb. kağıt bası gazetelerinde yayınlanmaktadır. Yazarın izni olmaksızın başka hiçbir yayın organında kaynak veya dipnot göstermeksizin kısmen veya tamamen alınamaz, çoğaltılamaz.
Etiketler: ahdamar kilisesi, akdamar church, akdamar müzesi, Ermenistan, ibadet, Türk toplumu